fredag 4 januari 2013

Parmapaket med pasta, aubergine, mozzarella, tomatsås och parmesan


Efter några dagars (välbehövlig) rejäl vila efter nyårsfirandet var det med fulladdat matlagningsbatteri och inspirationskonto som jag gick loss på dessa parmaknyten med massor av gott. 

Jag är väldigt förtjust i italienskt. Gillar råvarorna och ofta tillagningen som ofta är "rustik" och okomplicerad. Just det här receptet skulle jag väl inte kalla okomplicerat direkt eftersom det är lite pyssel att få ihop paketen men själva matlagningen, den är verkligen rejäl och enkel - eller rustik som jag tycker låter så charmigt! Ta bara tomatsåsen där grova bitar av tomat och lök kokar ihop med stjälkar av basilika och några matskedar olivolja. Lite salt och peppar och du har en otroligt mild och god tomatsås som i den här rätten läggs på aubergine och mozzarella med spagetti och parmesan omslutet av parmaskinka i ett paket som bakas i ugnen. Gott, gott, gott!

Med det här receptet får du en del tomatsås över men det är med flit. Den använder du en annan dag som pastasås. Kanske med några skivor starkt kryddad korv som du fräser på lite lätt och så lite färska örter. Eller använd såsen i en lasagne, pastalåda eller låt några köttbullar puttra i såsen. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för vad jag ska göra med den... 

Börja med tomatsåsen som ska puttra ihop i ungefär en halvtimme. Låt pastan koka under tiden. Spola av den med kallt vatten och blanda med lite olja så klibbar den inte ihop sig.

4 portioner/knyten
4 portioner kokt spagettini (en tunnare sorts spagetti)
16 skivor parmaskinka
1 aubergine, tärnad
125 g mozzarella, tärnad
Ca 2 dl riven parmesan (eller grana padano som går minst lika bra här)
Smör och olivolja
4 smörgåspapper
Finstrimlad basilika

Tomatsås
1/2 kilo kvisttomater (ungefär fyra stycken)
1 gul lök
2-3 hela stjälkar basilika
4-5 msk + 2 msk olivolja
Flingsalt och svartpeppar

Skölj tomaterna. Halvera och ta bort kvistarna. Dela sedan halvorna till kvartar. Skala löken och skär i grova bitar. Lägg tomat, lök och basilika en kastrull eller gryta. Kasta i en rejäl nypa flingsalt. Ringla över 4-5 msk olivolja och koka ihop på mellanvärme i ungefär en halvtimme. Rör om då och då. Mixa tomatsåsen. Låt den svalna lite och smaksätt sedan med ca 2 msk olivolja, flingsalt och svartpeppar. Mixa igen.

Under tiden tomatsåsen puttrar fräser du auberginekuberna i smör och olja på hög värme tills de får fin färg. Ställ åt sidan. 

Gör ett knyte i taget. Bred ut ett smörgåspapper och lägg parmaskinkan i mitten av papperet. Två på bredden lite omlott och sedan en skinkbit på "höjden" på varje sida så att du får en stor rektangulär botten av parmaskinka. Lägg en laddning spagettini mitt på och forma så att det blir ett hål i mitten med pastan som en kant runt om. Lägg 1/4 av aubergine och mozzarella i hålet. Ös över tomatsås och strö sist över parmesanost. Vik parmaskinkan över fyllningen från vänster och höger så att ändarna ligger omlott och omsluter innehållet till ett paket. Vik sedan in alltihop i smörgåspapperet. Upprepa tills du har fyra knyten.

Lägg paketen på en plåt och ställ in i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter, tills mozzarellan har smält och skinkan har styvnat lite. Lägg upp paketet på en tallrik, öppna upp och garnera med strimlad basilika. Hugg in!



Det här tycker jag är så vansinnigt vackert! Grovt, rustikt och underbara enkla råvaror. Matlagning jag verkligen njöt av...


Efter den där halvtimmen i ugnen har tomater och lök kokat ihop och det är lätt att mixa allt till en sås.


Några matskedar olivolja till på slutet tillsammans med salt och peppar för att smaka av. Mixa igen!



Bästa sättet att steka auberginekuberna på är att vända ner dem i smör och olja på hög värme och sedan regelbundet flippa stekpannan så där snitsigt som man ser proffsen göra för att vända runt. Mycket lättare och smidigare än att stå och peta runt med en stekspade... 


Fyra skivor skinka bildar en rektangel på smörpapperet och spagettinin är lagd med aubergine och mozzarella innanför "vallgraven"...



Innan du viker ihop paketet ska det toppas med tomatsås och parmesan.



Klart att ställa på plåten och in i ugnen!


Osten är mjuk och skinkan har blivit lite styv. Garnera med strimlad basilika.


Salt skinka, mjuk pasta, krämig mozzarella, saftig aubergine och frisk basilika - typ väldigt gott!


Matlagningen varvades med några turer ner i tvättstugan. Skönt med lite vettiga sysslor som får vardagen att rulla igång igen på allvar. Visst är det skönt med lediga dagar som man får bestämma (nästan) helt själv över men jag mår bra av att ha rutiner och när man väl jobbar igen så är det så mycket trevligare när det blir fredag :-)

Trevlig och god helg!



20 kommentarer:

  1. Vilka underbar små matpaket. Låter verkligen som en toppenrätt.

    Vi ska äta färska räkor i kväll, gott ska det bli!

    Tvättstugan, köket och butiken varvar jag i dag.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev riktigt gott och lite roligt att äta ur paket :-) Det är bra att ha något att varva med. Njut av fredagen och räkorna!

      Kram!

      Radera
  2. Återigen ett wow-recept! Fyllningen kan varieras, paketen kan nog förberedas (?) och tillagas när gästerna kommer... tack för att du satte igång min *matlagningsfantasi*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att fantasin sätter fart! Det blir samma med mig... Vad kan man mer fylla paketet med, paprika och tomater skulle jag nog vilja ha med en annan gång - en massa grönsaker i stället för tomatsåsen kanske. Vi snurrar vidare :-)

      Radera
  3. Tycker om när du skriver att batterierna är fulladdade! Jag gillar all smakrik mat och italienskt passar definitivt in i den kategorin, sedan att aubergine finns med... yummie yummie. Vet du, härom natten drömde jag aubergine... hehe, alltför längesedan jag tillagade en rätt med det i nu. Trevlig helg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns riktigt bra med fulladdade batterier igen efter tre omgångar av seg förkylning. Nu håller jag allt man kan hålla för att slippa bacillerna...

      Om du drömmer om aubergine är det nog dags, Amy :-)

      Trevlig helg till dig också!

      Kram!

      Radera
  4. Är också väldigt förtjust i det enkla italienska köket men med god kvalitet på råvarorna. Så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag blev tvungen att välja ett kök så skulle det definitivt bli det italienska!

      Radera
  5. Men så underbart gott - bara favoritingredienser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, då kan det ju inte bli annat än rätt!

      Trevlig helg!

      Radera
  6. Jösses, vilka bilder, jag blir alldeles hungrig! Det här verkar vara en perfekt maträtt, måste definitivt testas framöver. *ctrl-D* Sådär, bokmärke fixat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack! Tacksamma objekt att fota :-) Jättegott blev det och fritt fram att variera paketets innehåll!

      Mycket gott och fint inne hos dig såg jag!

      Radera
  7. Vilken lyxig rustig rätt. Italiensk är riktigt gott!! Vilka härliga bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå lite vardagsmat, perfekt! Tack :-)

      Radera
  8. Ett sånt recept och sådana bilder som vi blir smått lyriska och lyckliga över, det är ju smått genialiskt tillagat! Sparar receptet till framtida pastafredagar, den traditionen faller inte ifrån i det första taget.
    Vi pratade om det häromdagen, just om vilket kök från världen vi skulle välja om vi bara fick äta från ett resten av våra liv. Vi valde faktiskt Italien båda två (tur var väl det iofs) ganska snabbt, det känns som både smaker och variationerna bland rätterna gör att det aldrig blir tjatigt.

    Skönt att batterierna är laddade och kontot är fullt, man ser ju bara vilka resultat det blir:)

    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt roligt att göra och framför allt gott! Pastafredagar låter bättre än fredagstacos tycker jag :-)

      Visste väl att vi skulle ha samma smak där, italienskt äger!

      Känner fortfarande att energin är ganska hög. Vi får väl se efter några dagar in i arbetsveckan nu efter all ledighet...

      Kramar!

      Radera
  9. Den här var tillägnad mig va? ;-) Nämen ärligt talat ligger jag här i sängen och blir vrålhungrig. Ett pastarecept som bokmärkes, det du! Ha ha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, exakt! Så fort jag gör pasta tänker jag på dig, det är ju din favvo :-)

      Grymt skoj att det lockar - det vill inte säga lite :-)

      Radera
  10. Håller med det här receptet är verkligen kanongott. Har gjort bara tomatsåsen till tortellini när jag vill ha en lite lättare maträtt. Gillar verkligen din blogg!/Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det, Jenny! Smart att plocka "bara" tomatsåsen till annan pasta, den är ju verkligen jättegod som pastasås också. Det ska jag komma ihåg själv!

      Radera