onsdag 27 juli 2011

Kyckling Piccata med egen tomatsås, lök- och paprikaris


Kycklingen blev så saftig med sin dubbelpanering à la Piccata! Vad glad jag är att jag gav mig på det här till middag. För det är en del moment att gå igenom, lite kladdigt och kräver en del tid, så jag var lite fundersam. Men så behöver man ju inte göra sin egen tomatsås, och inte heller fräsa på lök och paprika att blanda riset med. Fast det blev  så gott att allt är värt det. Kycklingfiléerna delade jag på mitten för jag ville inte ha för tjocka bitar. Man kan använda fläskfilé också, och banka ut köttet så att det blir riktigt tunt. Då räcker det med en och en halv minut i pannan på varje sida. Jag stekte på till fin färg, se'n ställde jag in kycklingen i ugnen en stund för att bli helt färdig. Tomatsåsen går jättefort att förbereda och kokar färdigt medan det andra görs i ordning så det är helt klart värt att göra den. Utan någon sås till blir det lite torrt.

4 portioner
4 kycklingfiléer
Mycket smör till stekning

Panering
3 ägg
1,5 dl finriven parmesanost
0,5 tsk paprikapulver
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
0,5 dl vetemjöl

Lök- och paprikaris
Basmatiris, mängd och tillagning enligt paketet för 4 portioner
1 grön paprika i små bitar
1 gul finhackad lök

Tomatsås
0,5 kg tomater (ungefär 4 stora tomater)
0,5 dl olivolja
Salt och peppar
En gnutta socker
  1. Börja med tomatsåsen. Skär tomaterna i små bitar. Fräs dem i olivolja. Låt sjuda i ca 30 minuter. Smaka av med salt, peppar och en gnutta socker.
  2. Skölj och torka av kycklingfiléerna. Ansa köttet och dela det på mitten på längden.
  3. Vispa ihop ägg, parmesanost, paprikapulver, salt och peppar i en djup tallrik.
  4. Häll upp vetemjölet på ett fat.
  5. Vänd kycklingfiléerna först i vetemjölet och sedan i ägg- och ostsmeten. Lägg upp på ett fat tills det är dags att steka.
  6. Koka riset, fräs lök och paprika i lite smör tills löken mjuknat men paprikan har kvar lite tuggmotstånd. Blanda ris och grönsaker.
  7. Stek kycklingen i mycket smör på båda sidor, ungefär 2 minuter.
  8. Låt kycklingen bli färdig i ugnen, ca 5 minuter på 200 grader - lite beroende på tjocklek.
  9. Servera kycklingen med tomatsåsen och riset.
Allt du behöver till världens enklaste tomatsås: färska tomater, olivolja, salt och peppar.
Å en GNUTTA socker...

Det blev en aning mer än en gnutta socker som ramlade ner i kastrullen. Snarare 1 dl... Luftfuktigheten hade gjort sitt till med sockerskålen... Men det gick att rädda.




Dubbelpaneringen på plats. Se till att båda sidor blir ordentligt täckta av ägg- och ostsmeten.

Lök och paprika i riset blev jättegott. Nästa gång jag gör ris ska jag ha i mer grönsaker. Purjolök, finskuren och fräst svamp, fler färger på paprikan, majs etc etc...

Piccatafiléerna får jättefin färg efter stekningen. Paneringen "stänger till" och håller köttet saftigt - men stek inte för länge och vänd bara en gång innan de ställs in i ugnen.



2 kommentarer:

  1. Eva ( :o)27 juli, 2011

    Vi får gäster från Göteborg till helgen, så detta ska jag göra till middag den ena dagen. Till välkomstdrinken ska jag bjuda på dina rullor med parmaskinka och parmesan! Lotta, det är bäst att du flyttar hem till oss och jobbar i vårt kök för nu är det endast dina influenser som gäller! Kraaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Ha ha va roligt! Kanske ska döpa om bloggen till två små kök och ett stort då :-)

    Om ägg- och ostsmeten känns lite för lös - det beror ju lite på hur stora ägg man använder - i med mer parmesan då bara.

    Ett tips till, när du hanterar den panerade filéerna, använd med fördel en tång som du kniper åt ordentligt med. Med fingrarna glider paneringen lätt av.

    Lycka till och hoppas dina gäster gillar det!

    Kram vännen

    SvaraRadera