måndag 7 november 2011

Potatistårta med västerbottenost - det kan ju inte bli annat än gott och passar till det mesta!


Jag tycker väldigt mycket om potatis och västerbottenost är också väldigt gott. Släng ner det i en potatistårta med ihopvispade ägg, mjölk och grädde så är i alla fall jag mer än nöjd! Det här blev tillbehöret till halloumi- och basilikapanerad kyckling i lördags, tillsammans med tidigare rapporterad ratatouille. Jag vet inte vad det beror på men det blir alltid så att mer tid behövs i ugnen än beräknat för att potatisen ska bli tillräckligt mjuk i den här typen av potatisrätter. Så räkna med ca 45 minuter till en timme. Känn efter med potatissticka och ge dig inte förrän du verkligen känner att potatisen är mjuk. Jag gjorde potatiskakan i förväg och värmde upp den en kvart på 150 grader.

5-6 portioner
500 g potatis
150 g riven västerbottenost
2 ägg
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Sätt ugnen 225 grader. Lägg bakplåtspapper i en springform med löstagbar botten, standardstorlek på formen. Utan bakplåtspapper är det stor risk att smeten rinner ut och det vore ju onödigt.

Skala och skiva potatisen. Lägg potatisen omlott i formen i flera lager. Strö över västerbottenost, lite salt och svartpeppar på varje lager. Avsluta med ett lager potatis, salt och peppar - ingen ost överst.

Vispa ihop ägg, mjölk och vispgrädde. Häll över potatisen och ställ in i ugnen 45-60 minuter tills potatisen är färdig och tårtan har fått fin färg. Täck över på slutet om det blir för mycket färg.

Ta bort kanten på formen och klipp bort bakplåtspapperet runt om så att de fina sidorna syns. Eller gör ett försök att befria potatistårtan helt och hållet från papperet, men var försiktig i så fall så att tårtan inte går sönder.

Skär i tårtbitar och servera som tillbehör till kötträtter med en god sås eller röra.

Hoppas det smakar!

Allt är på plats i formen. Nu ska förvandlingen ske i ugnen.

Precis så här vill jag att det ska se ut. Ordentligt med färg på potatisen!

Tada! En tårtbit på födelsedagen. Väljer lätt hellre potatistårta framför en gräddtårta :-)

2 kommentarer:

  1. Så mycket gott du lagade till din födelsedag. Imponerad hur du lyckas få till så fin mat i den lilla friggan! Har testat kycklingen och glatt skickat vidare receptet till andra!

    Mannens dessert hoppas jag också få en skymt av.
    De solstrålar som jag skrev om igår var mikroskopiskt små. Men den lilla stund då de tittade in blev man lite gladare i sinnet.
    Just nu är det lite tungt för mig att vara mamma och dotter . Inte nog med att en 3-åring sliter och drar i mig , men när en 83-åring också kör samma grej , fast mer på det mentala planet blir man bara så trött!

    Fy så jag gnäller! Jag går nu vidare ser fram emot den 24:e.

    Kram !

    SvaraRadera
  2. Det går jättebra att laga och äta maten, skita ner köksredskap, porslin och glas. Dagen efter, utan rinnande vatten, var det ingen trevlig syn att vakna till. Vi tog med oss disken till sta'n och diskmaskinen :-) Mannens chokladbomb kommer, men akta dig - bara att kolla på bilderna skulle kunna sätta sig på midjemåttet...

    Jag tänker inte påstå att jag förstår hur du har det, för jag har ingen aning. Men jag kan ändå sympatisera även om så'nt sällan gör ett jäkla dugg. Försöker skicka lite positiv energi och tycker du har all rätt att gnälla. Oftast känns det bättre att få ösa ur sig lite. Tror inte att någon orkar vara både duktig mamma och dotter jämt utan att bli lite galen på kuppen...

    Bra då att ha något att se fram emot!

    Kram så länge

    SvaraRadera