torsdag 16 februari 2012

Lyxig köttfärssås à la Bourguignon


Burgundisk köttfärssås skulle man kunna säga också. Med risk för att bli tjatig så måste jag ändå säga att det här blev en riktigt MUSTIG köttfärssås! En massa godsaker i grytan och i stället för köttbitar använde jag nötfärs. I övrigt väldigt likt Bourguignon med syltlök och små svampar som blandas i på slutet. Vi åt såsen med pasta men med facit i hand hade det passat bättre med ris eller potatismos. Att göra en "sjö" av sås i en rejäl klick potatismos - oj, oj, oj.... Det får bli nästa gång för det här gör jag definitivt fler gånger!

4 portioner
400-500 g nötfärs
1 gul lök, hackad
(2 vitlöksklyftor, finhackade)
1 stor morot, hackad
2 stjälkar blekselleri
120 g jägarbacon (eller 140 g vanlig), strimlad
Smör till stekning
2 dl vatten
3 msk koncentrerad oxfond med rödvin
2,5 dl rödvin
2 tsk kinesisk soja
2 lagerblad
2 msk färsk timjan, hackad
30 små champinjoner (vanliga, skogs- eller kastanjechampinjoner)
1 dl syltlök
Salt och nymalen svartpeppar

Fräs lök, (vitlök), morötter och selleri med strimlad bacon i en gryta. Fräs färsen i smör i en stekpanna tills den blir smulig. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg över färsen i grytan och häll i vatten, oxfond, rödvin
och soja. Lägg i lagerbladen och låt småkoka under lock i ungefär en halvtimme.

Fräs champinjonerna i smör och blanda ner i grytan tillsammans med syltlök och timjan. Låt småkoka ytterligare ca tio minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera köttfärssåsen med pasta, ris eller potatismos.

Lök, morötter och blekselleri. Sellerin går även under namnet stjälkselleri eller bladselleri. Jag var förvirrad där ett tag men nu har jag lärt mig!

Timjan och lagerblad... Glöm inte att lyfta ur lagerbladen vid servering. De är väldigt goda som smaksättare under tillagningen men inte så mysiga att tugga på efteråt...

Grönsakerna är frästa med bacon och färsen har brynts lite grovt smulig.

Jag hittade riktigt små och fina skogschampinjoner i matbutiken som passade perfekt till det här! De ger lite mer att tugga på och får en djup fin smak!

Eftersom jag inte är någon storkonsument (snarare nollkonsument) av vin så har jag aldrig den där "slatten" över hemma att slänga ner i en gryta. Jag brukar köpa rött matlagningsvin i stället och det brukar bli bra. Å andra sidan kanske jag skulle köpa hem en pava rött att ha just till matlagningen. Inte står det och blir dåligt om man öppnar en flaska?

Så mycket gott i den här lyxiga köttfärssåsen!

Med pasta till blev det gott med lite riven parmesanost ovanpå... Såsen är väldigt mycket "buljong" som lägger sig i botten på tallriken. Just därför hade ris eller mos varit bättre till. Lättare att få i sig allt det goda då!



På tal om pasta så har jag i dessa debattider kring LCHF köpt mig Marcus Aujalays senaste kokbok:


Med det behöver jag inte säga något mer om var jag står i "debatten" om LCHF :-) Här ska bläddras och hundöron ska vikas. Jag gillar verkligen pasta. Men ibland är det svårt att komma på något nytt - då är det trevligt med en kokbok som inspiration. Eller så kan man ju fråga alla andra matglada människor...

Tipsa mig om just ditt favoritrecept på pasta, gärna med en länk! Tackar allra ödmjukast...

14 kommentarer:

  1. Men detta såg ju fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Öppnade flaskor vin håller sig faktiskt inte så länge men det du kan göra är att frysa det, om du ändå bara ska använda det till matlagning. Vi dricker gärna vin ibland men det är inte alltdi vi dricker en hel flaska och då är det perfekt att frysa in det som blir över för att sedan skeda i en köttfärssås som då bara blir godare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt smart! Så får jag göra. Det är lite onödigt dyrt faktiskt att köpa de där småflaskorna med "fejkvin"... Ska se till att inhandla en sån där tärningslåda så att jag har en extra till "vintärningar". Tack för jättebra tips!

      Radera
  3. Jag till hör inte de stora pastaälskarna, men är inte heller LCHF-frälst så det har inget med det att göra. Men här är två pastarätter som jag verkkligen gillar.
    http://remsansbistro.blogspot.com/2011/08/canneloni-fyllda-med-skogens-guld.html
    http://remsansbistro.blogspot.com/2011/03/omixad-pesto.html

    Grytan låter mycket god. Jag skulle om jag var som du, precis som Karin föreslår, frysa in vin.

    SvaraRadera
  4. Det ena receptet med kantareller och västerbottenost, det andra med bland annat bacon och parmesan... Två fullträffar i min smak så tack för det!

    Riktigt bra idé med vintärningar i frysen...

    SvaraRadera
  5. Man kan frysa vinet i en vanlig plastpåse som man lägger ut i frysen så den blir "platt". När man sen behöver lite vin till matlagningen så bryter man loss den biten (mängden) som man behöver. Jag gör på samma sätt när det gäller tomatpuré som annars har en tendens att mögla i kylskåpet. Varför slänga bra grundvaror när man kan vara lite okonventionell? Lotta, jag ser fram emot veckans häxmöte! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler bra idéer! Tack, Eva :-)Och du, jag putsar kvasten för fullt! Vi ses snart. Kram Lotta

      Radera
  6. Lindha Johansson17 februari, 2012

    Jag är inte heller någon pastaälskare, det är väl bara lasagne som jag egentligen längtar efter. Det är faktiskt mycket godare att äta köttfärssås med potatismos istället för pasta!
    Det här receptet såg underbart ut. Dricker aldrig vin så vad ska man ha för vin i maten egentligen? Får väl testa att köpa matvin då som du har gjort! :)

    SvaraRadera
  7. Hej Lindha!

    Som jag har förstått det så kan man köpa ganska billigt rött vin, nästan vad som helst, till matlagning. Eller är det någon annan som vet?!

    Och sen frysa in som tärningar i platta påsar som har tipsats om här bland kommentarerna :-)

    SvaraRadera
  8. Pasta går i vågor här hemma, just nu har det blivit mycket av den varan. Oftast blir det sås av "man tager vad man haver"stil.
    Kanske det skulle passa med en sås med fläskfilé i, lite Italieninspiration:
    http://martenssonskok.blogspot.com/2011/10/allt-blir-inte-vackert-pa-bild.html

    eller så den godaste köttfärssåsen vi någonsin har ätit;
    http://martenssonskok.blogspot.com/2010/10/varldens-godaste.html

    Potatismos förklaringen låter förbenat god, den där sjön som blir funkar absolut för vår del:)

    Så får du ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så bra med pasta, just att kunna såsa till det på nästan vad som helst. Fläskfilé och italienska smaker till pasta, kan ju inte bli fel! Och inte är det fult heller. Ni fick till det fint på tallriken, tycker jag.

      Köttfärssås går inte ens i vågor hos oss - det återkommer om och om igen. Supergott till vanlig spagetti. Men den godaste köttfärssåsen har ni ju inte ätit ännu. Eller har ni provat det här receptet redan ;-) Ha ha...

      Allt gott till er denna helg!

      Radera
  9. Mina svärföräldrar brukar laga just en sådan köttfärsvariant av Boeuf Bourguignon. Underbart gott!

    Pastafavoriter har jag alldeles för många, vilken som gäller för tillfället beror på årstiden och humöret. Just nu har vi snöat in på goda pestos, som den här
    http://frkdill.blogspot.com/2012/02/spagettini-med-artpesto-smartaste.html
    Eller den här goda limedoftande fisk- coh skaldjurspastan:
    http://frkdill.blogspot.com/2008/11/middag-med-kollegorna.html
    Eller varför inte en hederlig spagetti carbonara med pancetta?
    Eller om man skulle råka få tid över, hemlagade raviolisar fyllda med spenatröra eller karljohansvamp och ricotta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, där har jag att beta av! Toppen med nya pastarecept. Pestovarianter diggar jag verkligen, man kan (nästan) köra ihop vad som helst.

      Jag skulle gärna vilja testa att göra egenfylld pasta av något slag. Om man lyckas tror jag att det är bland det godaste man kan göra. Den där fisk- och skaldjurspastan sparar jag faktiskt även om det inte är min starkaste melodi. Däremot kan jag ta till det för att flirta lite extra med Mannen.

      Tack för goda tips!

      Radera