onsdag 15 februari 2012

Mustig gulasch med syrlig citronfraiche


Det går att göra långkok på en vardag! Alla ingredienser inhandlade i förväg och så full spruta så fort du kommer innanför dörren efter jobbet. I alla fall så att du får ner grejerna i en gryta så att det kan börja sjuda. Sen kan du pilla dig i naveln en stund. Den här gulaschen behöver minst en timme men två timmar blir ännu bättre. Om du kan förbereda den dagen innan så blir det extra pluspoäng :-) Om du inte har lust att sladda ut i köket det första du gör när du kommer hem kan du ju ta en halvtimme och pusta ut lite innan du sätter igång. Skär köttet i lite mindre bitar så kortar du ner tillagningstiden. När du ändå är i gång - gör en rejäl omgång gulasch. Eller halvera receptet.

För mig ska en gulasch inte vara chilihet men väldigt smakrik ändå. Jag har kryddat med paprikapulver, chilipeppar, spiskummin, svartpeppar, chili explosion, salt och lite socker. Vill du ha mer hetta kan du t.ex. blanda ner torkade chiliflakes eller mer chilipeppar och vitlök eller inte, det bestämmer du. Det viktiga är att du smakar dig fram tills just du blir nöjd. Att smaka av gulaschen med pressad citronsaft på slutet kan jag verkligen rekommendera. Kan kännas lite otippat men det rundar av fint. Jag serverade gulaschen med citronfraiche. Créme fraiche med rivet citronskal. Den syrliga fraichen smakar jättegott ihop med smakerna i den mustiga gulaschen.

Ca 8 portioner
1 kg benfri högrev
Salt
2 gula lökar, grovhackade
(2 vitlöksklyftor, finhackade)
Olivolja
Smör
1 1/2 msk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 tsk chilipeppar (gärna anchostyle)
1 liter vatten
2 oxbuljongtärningar
5 dl porter (mörkt öl)
1 burk krossade tomater
Nymald svartpeppar
5 potatisar, skalade och tärnade
1 röd paprika, tärnad
1 grön paprika, tärnad
1 citron, pressad saft och rivet skal
Chili explosion
Socker

Till serveringen
1 burk (lätt) crème fraiche (2 dl)
Rivet citronskal
Någon färsk krydda (persilja, timjan, oregano)
Bröd med ost och smör eller annat pålägg

Fräs den hackade löken (och vitlöken). Fräs i lika delar olivolja/smör. Blanda ner kryddorna och låt dem fräsa med löken ett par minuter. Lägg över löken i en rymlig gryta. Skär köttet i bitar och stek i omgångar till fin färg i lika delar olivolja/smör. Lägg köttet i grytan. Tillsätt vatten, buljong, porter, krossade tomater och ett par kryddmått svartpeppar. Sjud under lock 1-2 timmar (köttet ska hinna bli mört).

Plocka undan i köket och förbered de sista ingredienserna - potatis, paprika och citronfraiche.

Blanda ner potatis och paprika i grytan. Sjud i ungefär en kvart till så att potatisen blir mjuk. Smaka av gulaschen med de kryddor som ingår i grytan, ev chili explosion och lite socker samt allra sist pressad citronsaft. Blanda crème fraiche och rivet citronskal. Servera gulaschen med citronfraiche, färsk krydda och bröd med smör och ost.

Smaklig måltid!

Tre goda kryddor i gulaschen; paprikapulver, chilipeppar ancho style och spiskummin. När de torra kryddorna får fräsa med löken kommer deras smaker fram och det doftar fantastiskt gott i köket!


Jag använde både röd och grön paprika men håll dig till en färg om du föredrar det. Om du vill att paprikan ska ha lite spänst kvar när gulaschen är klar, vänta med att lägga i tärningarna tills det återstår ungefär 5-10 minuter av tillagningstiden.

Citronskal och färsk timjan tillsammans med crème fraiche smakar riktigt fräscht och gott till gulaschen.

Gott med mycket potatis i gulasch, tycker jag. Det blir matigt och verkligen en hel måltid med kött och grönsaker. Allt i ett!

Surdegsbröd med ost och smör! Brödet doppade jag i gulaschen för att suga upp den mustiga såsen. Allt sköljdes ner med iskall mjölk. Som gammal kärring måste jag tänka på skelettet men mest dricker jag mjölk för att det är så jäkla gott och till viss mat måste det bara vara mjölk. Inget annat funkar...
Gammal kärring eller inte, någonting måste jag göra rätt i alla fall. Jag fick nämligen blommor av Mannen på Alla Hjärtans Dag :-)


Vad han fick av mig? Mat på bordet. OCH matlåda. Räcker inte det :-) Det är kärlek det... Men så är han ju den bästa i hela världen och inget är gott nog.



14 kommentarer:

  1. Gulasch är ju hur gott som helst, särskilt när det är kallt och otrevligt ute.

    Prova någon gång med "Klöße"; enl. översättning på Wikipedia blir det kokta potatisbollar på svenska, liknar kroppkakor men dom innehåller inte kött. Då ska gulaschen vara utan potatis förstås och "die Klöße" serveras för sej ;-)

    Ett tips härifrån är också att använda 50/50 nöt- och griskött, eller 40/40/20 nöt/gris/kalv om man vill.

    Egentligen borde man alltid äta gulaschen dagen efter man gjort den, då är den extra god tycker jag - precis som i Mannens matlåda idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas många varianter på potatisbollar! Den italienska blir väl gnocchi... Håller absolut med dig om att gulaschen gärna får stå till sig till dagen efter. Mannen har redan intygat att det smakade (ännu) bättre i dag :-)

      Radera
    2. Gnocci är "för mycket" potatismos... Det här receptet beskriver "Klöße" bra:

      1 kg potatis
      1 krm salt
      1 krm muskatnöt
      125 potatismjöl

      Skala potatisen, riv 2/3 och pressa ur vätskan ordentligt i en torkhandduk. Koka resten av potatisen och mosa. Blanda det heta moset med den råa rivna potatisen + potatismjölet, salta lite och riv i mustkatnöt (eller använd pulver). Viktigt är att det blir en deg av det liksom. Dom ska rullas större än pingisbollar, men mindre än tennisbollar – och lättast går det om man fuktar händerna med vatten mellan varje boll.

      Koka upp lätt saltat vatten, lägg försiktigt i potatisbollarna och koka ca. 20 minuter på svag värme tills dom flyter på ytan, då är dom färdiga.

      Resultatet är liksom potatismos med tuggmotstånd om du förstår hur jag menar ;-)

      Om man vill kan man också „rosta“ lite små tärningar av franska i smör och rulla in i mitten av potatisbollen.

      Så gör man det här (och på 1 miljon andra sätt…), men nu väntar jag på din baconversion ;-)

      Radera
  2. Otroligt läckert! Citron är ju en favorit för mig och den där Citronfraischen snor jag rakt av! Härligt o läsa dig igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Andy! Good to be back :-)

      Radera
  3. Det är verkligen på tiden att jag gör en riktigt långkokt gulasch! Blir alltid en snabb fuskvariant med färs istället. Shame on me. Citroncremen till låter hur gott som helst att toppa med. För att inte tala om surdegsbröd till.
    Mycket vackra matbilder du tar!
    Som svar på frågan om träning så är mitt favoritpass ett intervallpass med step och styrka kombinerat. Ett fartfyllt pass som kör igenom hela kroppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart värt det. Och smidigt att göra nästan färdigt dagen innan och så har man snabbt en supermiddag dagen efter. Fast det är inte dumt med köttfärs heller....

      Tack, också! Ibland blir jag lite extra inspirerad att fota maten. Det ser så vackert ut ibland och jag vill dyka rätt in i grytorna med kameran :-)

      Låter som ett kanonpass med både cardio och styrka. Får se vad jag hittar i utbudet men först bör jag komma igång lite på egen hand. Så fort snöslasket lättar lite ska jag ut och halka i spåren. Det är planen i alla fall...

      Radera
  4. Fina bilder! Nu vart jag hungrig (igen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är himla kul att fota... Men inte varje gång.

      Ha, du är nog lite som jag! Lite Skalman-aktig som måste äta regelbundet för att fungera. Och sova som man ska. Jag har redan hunnit äta kvällsmacka också fast jag tidigare ikväll petade i mig av en jättegod pastarätt. Blev hungrig igen :-) Fast skillnaden är nog att jag inte gör av med allt jag stoppar i mig lika lätt som du. Det sätter sig liksom lite här och lite där...

      Radera
  5. Citronfraiche - vilket bra tillbehör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev kanon! Egentligen skulle det vara en gremolata till med persilja, vitlök och citronskal men jag tog bara citronskalet och blandade med fraichen. En "blöt" gremolata skulle man väl få då om man blandade i även persilja och vitlök. Kanske också kan vara något!

      Radera
  6. Wow vilka fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, Tommi! Såg att du varit ute och slirat på isen, modigt av dig ;-) Visst är det häftigt att grilla på vintern!

      Radera