måndag 13 februari 2012

Brysselkål och schalottenlök med knaprigt bröd- och parmesanströssel - till grillad kyckling och potatismos


Huvudnumret i det här inlägget är brysselkål och schalottenlök som bakas knaprigt i ugnen med ett bröd- och parmesanströssel, lite rosmarin och olivolja. Ett tillbehör som passar fint till fågel - kyckling eller kalkon. Sås behövs inte med ett krämigt potatismos till det hela. Färdiggrillad kyckling tycker jag är ett utmärkt helfabrikat att köpa. Det gör mig ingenting att slippa ansa rå kyckling och laga till, och i stället köpa färdiggrillat ibland. De gångerna lägger jag hellre lite mer tid på tillbehöret, som här.

Brysselkålen och schalottenlöken körs i ugnen med ett täcke av smul från surdegsbröd blandat med riven parmesan (eller den lite billigare Grana Padano). Det blir riktigt knaprigt och gott! Sen kan jag ju inte låta bli att tänka att med lite knaperstekt bacon ovanpå alltihop hade det ju blivit ändå godare... Men jag får väl hejda mig lite grand ibland och försöka klara mig utan bacon. Och det går riktigt bra här :-)

Brysselkål och schalottenlök med knaprigt bröd- och parmesanströssel, 4 portioner
500 g brysselkål
250 g schalottenlök
1,5 dl rivet surdegsbröd (gärna dagsgammalt så går det lättare att riva)
1 dl finriven parmesanost (eller Grana Padano)
1 msk färsk rosmarin
Salt
Svartpeppar
Olivolja

Halvera brysselkålen och förväll i lättsaltat vatten i cirka tre minuter. Låt rinna av ordentligt. Skala och halvera schalottenlökarna. Hetta upp en stekpanna och lägg i löken med snittytan nedåt. Bryn till fin färg i ca 5 minuter (bara snittytans sida). Dra ner värmen lite grand så att de inte bränns vid. Blanda rivet surdegsbröd med finriven parmesanost och repad rosmarin.

Olja en ugnsplåt/-form och lägg i kål och lök. Strö över bröd/parmesan/rosmarin och ringla över olivolja. Ställ in i ugnen på 200 grader i ungefär 20 minuter, tills strösslet är knaprigt och brysselkålen känns färdig.

Servera till grillad kyckling och potatismos. När jag ändå hade rivjärn och parmesan framme rev jag lite extra ost och blandade i potatismoset. Gott!

Om du vill dra ner på kalorierna (lite grand) så byt ut grädde mot mjölk. Men några rejäla smörklickar i moset är ett måste. Fega inte heller med vitpeppar och blanda gärna ner lite ost. Parmesan eller västerbottenost... Akta bara så att moset inte blir för salt om du blandar i ost.

Färsk brysselkål, schalottenlök, rivet surdegsbröd, parmesanost och rosmarin. Mycket gott ihop!

Brysselkål kan nog vara en av de vackraste grönsaker jag vet. Åtminstone en stark kandidat...

Löken bryns till rejält med färg innan den blandas med brysselkålen.

Och så på med bröd- och parmesanströssel - och lite extra färsk rosmarin. Överst ringlas olivolja.

Tjugo minuter i ugnen bara. Sen är det knaprigt och klart!

Jag äter gärna färdiggrillad kyckling och lägger mer tid på tillbehören ibland. Krämigt potatismos blev jättebra till kycklingen och de knapriga grönsakerna.


Väldigt skönt att orka handla middag för tre dagar framåt efter jobbet idag. Och att glatt fortsätta ut i köket när jag kom hem för att fixa maten. Det är stor skillnad mot förra veckan då förkylningen fortfarande höll mig i ett stenhårt grepp och orken tröt (heter tryta så i imperfekt?!)...

Vidare i veckan står gulasch och en köttfärssås à la bourguignon på matsedeln. Välkommen åter till köket i sta'n!


10 kommentarer:

  1. Vad skönt att du "är på benen igen", blev nästan rädd att du inte ätit något sen i torsdags förra veckan ;-)

    Receptet på "ugnsgrönsakerna" låter underbart gott och någon gång inom snar framtid kommer jag nog också att våga blanda i ost i potatismoset...

    Här blev det Elsässer Flammkuchen ikväll, köpt, smaklös, inte alls det vi är vana vid efter att ha bott direkt i närheten av Frankrike :-( Men jag tror ändå att om du googlar efter det så kanske du hittar på något nytt som du kan ha bacon på :-)

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov finns både snäll make, snabbmatställen och bror med sambo som gärna bjuder på middag så jag har överlevt :-)

      Elsässer Flammkuchen - ser ut som pizza eller paj?! Ser ut som att det är skinka på (Späcke?), lök och lite annat smått och gott. Får se om jag lyckas tolka någon av de tyska receptversionerna. Stor risk för språkförbistring :-)

      Ha det bra du också!

      Radera
    2. Lotta, du kan väl kopiera det här och sen radera om du inte vill låta det stå!

      Elsässer Flammkuchen (bra – mycket detaljerad – beskrivning med video finns här http://www.helpster.de/original-elsaesser-flammkuchen-rezept_13273

      250 g mjöl
      1 msk olivolja
      125 ml vatten
      1 tsk salt
      200 g Crème Fraîche
      2-3 gula lökar
      150 g fläsk eller bacon
      salt och peppar

      Sätt på ugnen på 250°. Blanda mjöl och salt och tillsätt sen vatten och olja under omrörning. Kör med en mixer (i mellanläge) tills degen blir slät. Ta i mer vatten om degen är smulig, mer mjöl om den är kladdig. Låt degen vila en halvtimma och forma den sen till en boll. Kavla ut jättetunnt på lätt mjölad yta eller direkt på bakplåtspapper. Krydda Crème Fraîchen med salt och peppar och bred över degen. Hacka eller skär löken i tunna ringar (det är godast) och lägg på. Skär fläsket eller bacon i fina stimlor (tärna är inte helt „rätt“ som görs i videon). Grädda i mitten av ugnen i ca. 10-12 minuter – den ska ha lite mer färg (åtminstone i kanterna) än i videon!

      Självklart kan man variera och t.ex. gratinera med lite ost på eller ha tomater och mozarella istället för lök och fläsk/bacon. Man kan lägga på vad man vill faktiskt, men då är det inte längre en Elsässer Flammkuchen ;-)

      Hoppas vi får se din baconvariant någongång :-)

      Radera
    3. Låter riktigt gott, Kajomida!

      Kan säkert passa att skära i "snibbar" och servera som tilltugg eller äta med sallad i hel måltid. Nu snurrar tankarna igång kring vad jag skulle vilja lägga på... Bacon är givet, men mer då :-) Grejen verkar vara just att lägga på crème fraiche och inte tomatsås som man har på en pizza t.ex. Jag får fundera och prova på landet där jag har min matberedare med mixer. Har ingen i stan än så länge.

      Tack för receptet, kul! Klart det ska stå kvar :-)

      Radera
  2. Ja, eller kanske heter det trytte? Nej, det låter bättre med tröt:)

    Visst har brysslar en underbart vacker färg, en så klar grön så man knappt hittar det någon annanstans. Kanske döpa om dom till smaragdkål?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanslöst vackra i färgen de små brysslarna. Fina redan råa men som förvällda - jisses vad färgen kom fram ännu mer. Smaragdkål. Vilket fint och passande namn. Bra mycket sexigare än brysselkål :-) Det tar vi!

      Radera
  3. Smarr, brysselkål som är så gott, jag förstår inte hur man inte kan gilla det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Därför förstår jag mig inte på Mannen när det gäller just brysselkål. Han ratar dem!!! Desto mer till mig och så fick han ta mer av löken i stället...

      Radera
  4. Mmmmm - brysselkål - GOTT, GOTT!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där är jag helt såld nuförtiden. När jag var ung och dum tyckte jag inte om det...

      Radera