onsdag 26 april 2017

Krämigt till pasta: Tonfisksås med tomat, kapris, majs och ruccola


Oftast när jag blir sugen på en krämig sås till pasta så blir det carbonara. Men eftersom jag blir sugen på krämig pastasås ganska ofta försöker jag utöka repertoaren med krämiga såser så att det inte blir för tjatigt (just carbonara är svårt att kännas som tjatigt men ändå). 

Den här tonfisksåsen som jag totade ihop häromdagen uppfyller alla krav jag har när det här suget sätter in. Tre varianter av tomat puttrar i grädde och sedan kompletteras såsen med kapris, majs och ruccola. Och rejält med  riven parmesan/padano såklart.

En tomatvariant är tomatpesto. Det finns massor av olika varianter och du kan såklart göra själv också. Jag valde en ganska mild men mycket smakfull pesto rosso. 

Servera med spagetti, tagliatelle,  penne, fusilli eller annan pastaform och lite sallad.

4 portioner
Olivolja
1 gul lök, hackad
1 msk tomatpuré
1 kycklingbuljongtärning, smulad
1 dl pesto rosso
3 dl (visp)grädde
1 burk (400 g) körsbärstomater
Salt och svartpeppar
1/2 msk strösocker
2 burkar tonfisk i olja (eller vatten), avrunnen
1 burk inlagd kapris, avrunnen
1 liten burk majskorn, avrunna
Färsk ruccola
Parmesan/padano att riva över vid servering

Hetta upp olivolja i en traktörpanna. Lägg i löken och stek den mjuk. Blanda i tomatpurén och stek ett par minuter till. Lägg i smulad buljongtärning och pesto. Rör om någon minut. Häll i grädden och låt koka upp. Häll i körsbärstomaterna med spadet. Låt puttra ihop 10-15 minuter. Smaka av med salt, svartpeppar och socker. Lägg i stora bitar av den avrunna tonfisken, kapris, majskorn och ruccola. Rör om försiktigt. (Spara eventuellt lite kapris och majskorn att strö över som garnering.)

Ös den krämiga såsen över nykokt pasta och riv över (jag menar ÖS över) parmesan/padano. Servera med lite sallad.


När du fräser tomatpurén i smör eller olja förhöjs smaken, precis som med torra kryddor.

Pesto rosso. En ganska mild variant av tomatpesto som ändå ger massor av härlig smak.

Hela körsbärstomater på burk är en av tre tomatvarianter i den krämiga tonfisksåsen.

Garnera med kapris och majskorn - riv över ost. Njut!
Det fanns ett par färska majskolvar i kylen så i stället för burkmajs stekte jag kolvarna i smör och kryddade med salt och svartpeppar. Sedan skalade jag av kornen med vass kniv. Behöver jag säga att dessa majskorn smakade så mycket bättre än vad burkmajs gör? Fast å andra sidan kan man få schysst smak på burkmajs också. Fräs i lite smör och krydda med salt och peppar. Same same but different.

En enkel liten sallad; babyspenat, ruccola och körsbärstomater som jag ringlat lite olivolja och balsamico över, samt kryddat med svartpeppar och flingsalt.
Krämigt & gott! Precis som jag ville ha det!


Den här våren känns extra kinkig och utdragen, tycker jag. Jag är väldigt leds på kalla vindar, snö, slask och regn. Fast regn är ok. Så länge jag inte får det rakt i ansiktet utan kan betrakta och lyssna på det inomhus. Gärna på landet där smattret hörs extra bra på taket! Dit far vi i helgen och njuter. Nu ska sommarvattnet på (igen). Kommunen var lite för optimistisk och släppte på det för ett par veckor sedan, så vi drog igång det. Då kom köldknäppen och det frös i röret. Bara att börja om. Lite annat fix med att göra stugan fin och redo för säsongen blir det också, men främst tid att bara vara. Med varandra. Livskvalitet.

Ha en riktigt härlig Valborgshelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar