onsdag 16 november 2011

Lasagne - det är såsen som gör det. Och mängden av den framför allt...


En riktigt god lasagne kräver en riktigt god köttfärssås. Det är ju den som avgör smaken och den bör helst få puttra en stund på spisen. Och så är mängden sås väldigt avgörande också. Jag vill att lasagne ska vara så lös som pappa gör den, det ska rinna ut sås i botten på formen när man skär bitar av den. Gott och såsigt när man äter den direkt och så är den saftig även dagen efter. När jag gjorde kvällens lasagne gjorde jag praktmisstaget nummer ett, att använda en för stor form så att det blev för lite sås och alldeles för torrt i min smak. Jag VET ju att det blir torrt om såsen i princip inte ligger och guppar ovanpå lasagneplattorna. Suck...

Det smakade gott i alla fall och Mannen bedyrade att det var hur gott som helst. Han kommer med glädje äta lasagnen i matlåda både i morgon och på fredag för det räcker resterna till. Det räcker till lunch på landet i helgen också. Jag kunde nämligen inte låta bli att ta min största ugnsform och det var där jag gjorde fel. Skulle förstås ha tagit den lilla så hade färre lasagneplattor fått plats och lasagnen hade blivit så där underbart rinnig och god som jag vill ha den. Nu blev det som det blev och jag tänker naturligtvis beskriva hur man SKA göra och inte hur jag gjorde :-)

Till ca 6 portioner lasagne
400-500 g nöt- eller köttfärs
1 + 1/2 dl tomatpuré
2 gula lökar, hackade
2 morötter, smått tärnade
15 kastanjechampinjoner eller vanliga, skivade
Smör
Olivolja
2 burkar krossade tomater
2 burkar vatten
1 msk socker
Salt och svartpeppar
12 lasagneplattor
2 dl riven prästost
2 dl riven parmesan

Bechamelsås
100 g smör
1 dl vetemjöl
Saften från 1/2 pressad citron
Salt, vitpeppar och riven muskot

Fräs färsen grynig i smör. Blanda i 1 dl tomatpuré och bryn tills färsen blir röd och fin. Lägg över i gryta. Fräs lök och morötter i olivolja. Lägg över i grytan. Häll i de krossade tomaterna och vatten. Rör om och låt koka upp. Blanda ner 1/2 dl tomatpuré. Krydda med salt, svartpeppar och ha i sockret. Låt puttra medan du steker svampen i smör och sedan blandar ner i grytan på slutet. Rör om i grytan då och då.

När såsen har puttrat i åtminstone 30 minuter, gör bechamelsåsen. Smält 100 g smör i en kastrull, blanda ner 1 dl vetemjöl till en jämn pasta/smet. Var beredd att späda med mjölk direkt, börja med någon dl och vispa slätt. Späd sedan med mjölken, lite i taget vartefter såsen tjocknar i omgångar - upp till en lite. Ha inte i för mycket mjölk åt gången utan vänta in och se vad som händer med såsen. Den får inte bli för tunn. Låt såsen småkoka några minuter för att bli av med mjölsmak och glöm inte att hela tiden vispa så att såsen inte bränns i botten. Blanda i citronsaften och smaka av med salt, vitpeppar och riven muskot.

Smörj en ugnsform och bottna med köttfärssås. Lägg i ett lager lasagneplattor. Sedan mer köttfärssås, lite bechamel, ett lager plattor, köttfärssås och lite bechamel, plattor och sedan det mesta av bechamelsåsen överst. Strö över de båda ostsorterna och ställ in i 200 grader varm ugn i ungefär 30 minuter. Känn efter så att plattorna är mjuka och vänta tills det blir fin färg på lasagnen. Om det blir för mycket färg innan plattorna är mjuka, täck med folie.


Att variera köttfärssåsen är att variera lasagnen. Den här gången hade jag svamp och morötter i min köttfärssås och den blev jättegod. Det blev mycket sås men ändå räckte den inte till för att jag valde en för stor form som rymde alldeles för många plattor...

De båda såserna sida vid sida, bechamel och köttfärssås. Ibland smälter jag ner ost i bechamelsåsen, men inte den här gången.

Ett nytt trix jag lärt mig är att ha lite pressad citronsaft i bechamelsåsen. Det funkar!

På varje lager köttfärssås häller jag på lite bechamelsås också men det mesta av den vita såsen ska vara överst med osten.

Riven Kvibille Präst och parmesanost toppade lasagnen. Kvibillen stark så det
"klafsade" när jag rev den. Gott :-)

Som synes alldeles för torrt men som tur är smakade det gott i alla fall.


Dagen efter åt vi lasagnen igen. För torrt för mig så innan jag värmde i micron skar jag lasagnebiten i mindre bitar och skvätte över lite grädde. Efter micron när maten var varm rev jag över lite parmesan. Och se där! Det smakade godare än dagen innan så en torr lasagne går att rädda :-)

Tallriken dagen efter, räddad med grädde och parmesan:



 

9 kommentarer:

  1. Hallå! Allt du gör ser ju SÅ gott ut! :) Här kommer ett lite mattips inför helgen!

    http://fridakallgren.blogspot.com/2011/11/potatisgratang.html

    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack, Frida Karolina även om jag inte blev så nöjd med just lasagnen...

    Din potatisgratäng ser däremot godare ut och jag känner väl till Leilas variant. Det är den jag har utgått ifrån när jag gjorde gratängen med trattisar och kantarellfond:

    http://lottakruse.blogspot.com/2011/10/potatisgratang-med-trattisar-och.html?utm_source=BP_recent

    Jag har tvingats modifiera Leilas recept en del eftersom vitlök inte går hem hos Mannen och så gillar ingen av oss getost... Men att koka potatisen i gräddmjölk och blanda i kantarellfond har jag tagit till mig!

    Hoppas gratängen smakar gott! Smart att förbereda :-)

    SvaraRadera
  3. Oh, längtar efter en riktigt smarrig Lasange! Tnx for the inspiration!

    SvaraRadera
  4. Give me the result, Andy! Ja e helt säker på att det blir en variant med egenmalt kött eller nåt... O en ostås med Valpadano.. Som jag fortfarande inte har hittat :-(

    SvaraRadera
  5. Citron i bechamelen. Spännande, jag ska absolut prova!

    SvaraRadera
  6. Den ganska tunga såsen blir lite "lättare" och fräschare. Funkar riktigt bra!

    SvaraRadera
  7. Varför citron i såsen? Endast för smaken eller?

    SvaraRadera
  8. Jaha, såg nyss att du svarat här i kommentarsfältet!

    SvaraRadera
  9. Hej Em!
    Japp, för smakens skull. Det blir riktigt gott. Man kan ha i rivet citronskal också för ännu mer smak. Fransmännen kallar den Lemon Bechamel. Om man har i så mycket citron så att den smaken dominerar blir det nog snarare en citronsås :-)

    SvaraRadera