måndag 11 juli 2011

Färsbiffar med chili och caponatasås (mixad grönsakssås) - till pasta såklart!


Duktig idiot som jag är (ibland) kom jag ihåg att ta med mig en del av det som blev över av den goda caponatasåsen jag gjorde i förra veckan till landet i helgen. Den fylliga grönsakssåsen fick bli utgångspunkt för fredagens "lunch" klockan fyra... Hrm. Ja. När det blir frukost sent så blir det samma sak med lunchen. Mitt i sommaren med varma kvällar blir vi gärna lite kontinentala och äter middag sent när det är svalare så helt galet är det inte att äta vid tre-fyra på eftermiddagen som första mål efter frukosten. Eller?

Nåväl. Jag klurade ut att färsbiffar med lite chili borde passa bra till såsen som det bara var att värma på och så lite spagetti till det med parmesan. Färsbiffarna blev väldigt goda. Enda kryddningen förutom salt, vit- och svartpeppar var någon tesked chilipulver ancho style. Att låta biffarna steka färdigt i en skvätt vatten i pannan gör dem extra saftiga. Det blev hur gott som helst med såsen till som inte gick åt helt och hållet. Det blev även ett gäng biffar över så på söndagskvällen när det var dags för middag så plockade vi fram sås och biffar, kokade lite spagetti igen och voilà, middagen klar på ett kick. "Snabbmat" behövdes då vi lade energin på utsidan av stugan under eftermiddagen/kvällen (såga, spika, måla). Nästa helg ska vi måla knutbrädor och fönsterfoder färdiga och dessutom försöka ge oss på att köra sista strykningen av fasaden så att vi kan börja med trädäcket på semestern. Tur att det inte är så stora väggar :-) Nog om det, här är receptet på biffarna. Tomatklyftor passar bra till!

8 st färsbiffar
400 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1 tsk soja
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
1 tsk chilipulver ancho style
1/2 dl vatten
Smör

Gör så här:
  1. Finhacka löken. Blanda alla ingredienser utom vattnet i en bunke.
  2. Blanda noga, gärna med händerna.
  3. Forma åtta biffar och lägg upp på skärbräde.
  4. Hetta upp smöret och stek biffarna runt om tills de är nästan färdiga.
  5. Häll i vattnet och stek biffarna färdiga.

Smakade lika bra på söndagen...

2 kommentarer:

  1. Mm verkar gott!

    Jag har en idé som jag tror ni skulle tycka vore skoj. Skriva om ert bygg/mål-projekt på ett byggforum jag jobbar på. Det är faktiskt väldigt skoj. Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer, helgibyggla@gmail.com
    jag kan erbjuda en liten morot.

    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera
  2. Hej Helgi!

    Jag har kollat in forumet lite grand men som det är nu är vi ju faktiskt så gott som klara med vår frigga. Det återstår att bygga trädäcket på semestern. Kanske läge till nästa säsong när vi ska ta oss an den oisolerade sovstugan utan el :-)

    Återkommer i så fall, tack för förslaget!

    SvaraRadera