tisdag 12 juli 2011

Lottas Cobb's salad, passar även LCHF:are


Denna amerikanska klassiker från 1930-talet är verkligen hur god som helst! Jag konstaterade snabbt att ingredienserna borde vara helt OK enligt LCHF även om vi åt den utan dressingen. Blandad sallad, grillad kyckling, tomater, kokta ägg, avokado och ost i kombination smakar faktiskt otroligt gott och mättande är det. Om jag skulle vilja dryga ut den är det lätt att blanda i t.ex. couscous, bulgur eller ris men det behövs verkligen inte. "Legenden" säger att salladen kom till när ägaren till Hollywood Brown Derby Restaurant, Robert Howard Cobb, inte hade ätit när det närmade sig midnatt och att han då blandade ihop rester som fanns kvar i köket. En av kockarna fräste på lite bacon och allt blandades med fransk dressing. Det finns hur många varianter som helst av Cobb's salad som serveras på restauranger över hela världen. Allt enligt Wikipedia förstås... I originalreceptet ska det vara roquefortost men jag använder prästost och så ska det vara endiver i - det har inte jag i min och jag använder andra salladssorter än originalet. Det här är min variant den här gången. Nästa gång ska jag testa att hacka ner lite hasselnötter också.

4 portioner
ICAs bistrosallad, 150 g (frisée, strimlad rödbeta, mâche)
Kycklingbrösten från en grillad kyckling, skuren i bitar
1 ask körsbärstomater i halvor, 250 g
2 avokado i bitar
4 hårdkokta ägg hackade i inte för små bitar
8 skivor knaperstekt bacon skurna i bitar
100 g prästost skuren i bitar
1 kruka klippt gräslök
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
  1. Bred ut salladen på ett stort fat eller i en stor skål - lagom för att kunna blanda runt salladen utan att det väller över.
  2. Lägg övriga ingredienser på salladen vartefter. Salta och svartpeppra. Vänd försiktigt runt salladen.
  3. Flytta försiktigt över till och servera gärna i en salladsskål av glas - det ser fint ut.
Om du vill ha dressing till ska lite av den blandas med salladssorterna innan resten av ingredienserna blandas i. Börja i så fall med dressingen och dressa salladen. Låt den stå medan resten görs i ordning. Vispa ihop alla ingredienser utom oljorna. Vispa sist i oljorna och smaka av med salt och peppar. Servera salladen med resten av dressingen vid sidan av så att var och en kan använda den efter eget behag.

Dressing
1/2 dl vatten
1/2 dl rödvinsvinäger
1 krm strösocker
3/4 tsk worcestersås
2 tsk dijonsenap
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
1 dl rapsolja
Salt och svartpeppar


2 kommentarer:

  1. Gud va sugen jag blev på en riktigt smarrig Sallad nu. Så fungerar en bra matblogg !

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att höra! Och inspirerande. Matlagningen blir ännu mer belönande med så'na kommentarer. Tack!

    Simma lugnt!

    SvaraRadera