torsdag 3 maj 2012

Krämig pastasås med tomatpesto, chorizo, bacon, lök, paprika... och det bara fortsätter med en massa gott!


Har jag möjligen hittat den godaste pastasåsen ever? Om inte så i alla fall på väldigt länge... Har man bara crème fraiche, lite grädde och ost kan man trolla fram en krämig pastasås. Den här är laddad med (håll i dig) chorizo, bacon, tomatpesto, paprika, champinjoner, färska tomater, lök, basilika, parmesan och pinjenötter. Puuh. Ett antal ingredienser alltså men allt går lätt att förbereda och sedan är det bara att mata på steg för steg. Mannen som är lite känslig för vitlök diggade även chorizon som gav massor av smak. Jag hittade en riktigt fin sort av cocktailformat som jag använde.

En sådan här pastasås är lätt att styra om efter eget smak och tycke. Ta bort och lägg till. Kanske broccoli, majs, purjolök, morötter eller andra grönsaker lockar dig mer? För vegetariskt, ta bort korv och bacon och ersätt med annat alternativ. För LCHF, ät inte med pasta till utan t.ex. blomkålsris i stället. För egen del kommer jag att ha i mer paprika nästa gång. Gärna gul eller orange i större bitar. Men allt annat behåller jag som det är, för det blev bara så gott!

Receptet räcker till fyra portioner men eftersom det blev så gott tog Mannen extra mycket både på tallriken och till matlådan, så i vår familj räckte det till två portioner + en matlåda.

Eftersom själva matlagningen går i ett med de olika stegen, se till att förbereda precis allt som ska ner i pastasåsen. Det går så mycket lättare då. Pastavattnet kan du sätta på när du börjar fräsa korv och bacon.

4 portioner
2 paket bacon à 140 g, strimlat
2 chorizo (eller andra kryddiga korvar), skivade
1 gul lök, grovhackad
1 röd paprika, tärnad
150 g champinjoner, i kvartar
Smör
10 körsbärstomater, grovhackade (eller 2 tomater)
2 dl (lätt) crème fraiche
1 dl matlagningsgrädde
1/2 buljongtärning (grönsaks- eller kycklingbuljong)
3 msk tomatpesto
1 dl parmesanost, riven
1/2 dl basilika, strimlad
Salt och svartpeppar
Servera med: Kokt pasta, pinjenötter och flagor av parmesanost
Garnera med: Färska basilikablad

Fräs bacon och korv i en stor gryta med smör. Lägg i lök, svampoch paprika och fräs ett par minuter till.
Lägg i de färska tomaterna och häll i crème fraiche, grädde och buljongtärning. Klicka i peston och småkoka några minuter. Rör i ost och basilika och smaka av med salt och svartpeppar (det behövs väldigt lite eller inget salt alls - så var försiktig). Servera med kokt pasta och strö över pinjenötter och parmesanost. Garnera med basilika.
Inte dumt alls på en onsdag, första vardagen efter långledigt!


Jag tycker det är trevligt att förbereda allt som ska användas i maten, ner till minsta beståndsdel. Själva matlagningen blir så mycket mer harmonisk då utan stress som kan uppstå när man står där och inser att den hackade paprikan som ska ner i såsen inte alls är hackad!



Champinjoner i stora bitar (kvartar) blir matigt och gott i pastasåsen!



Romanticas körsbärstomater kostar en del men som tomatälskare måste jag bara ha dem tills det finns stora tomater med något som liknar smak... Det är en vardagslyx jag unnar mig.


Skiva chorizon ganska tunt. Tillsammans med bacon och tomatpesto är det korven som blir smakavgörande för den här goda pastasåsen.


Tomatpesto använder jag inte alls särskilt flitigt i mina kök (om ens någonsin före detta?). En mycket trevlig bekantskap och jag kommer att använda det fler gånger. T.ex. i en risotto eller att blanda kokt pasta med utan något annat än lite (eller mycket) parmesan!


Blanda ner basilika och riven parmesanost precis på slutet, ungefär som med en risotto. Såsen är ganska krämig redan innan men det är det här sista momentet som verkligen kickar igång krämigheten på allvar.



Lite knapriga pinjenötter och flagor av parmesan till serveringen är kronorna på verket. Jag tog med mig osten till matbordet och hyvlade mer rakt ner i tallriken vartefter de försvann...


Utan att jag får en spänn för det (och det villl jag inte heller) kan jag verkligen rekommendera den här tomatpeston. I min smak precis vad jag förväntar mig av en tomatpesto. Ett helfabrikat som jag inte skäms ett dugg för att köpa och använda i matlagningen!

I morgon är det redan helg. Igen. Skum känsla men jag klagar inte. Att nån killjoy här på jobbet muttrade om att det minsann skulle bli två grader i helgen tänker jag inte ens bry mig om. Var då? I Kiruna? Jag ska ju till landet och det ligger långt från Kiruna. Så jag har bestämt att det blir en solig och fin helg, ungefär som Valborg. Fast min vilja växer väl i skogen. Vi får se!


12 kommentarer:

  1. kajomida03 maj, 2012

    Ser mycket mumsigt ut! Tror aldrig jag provat chorizon men kan tänka mej att den ger mycket god smak till sasen.

    Jag tycker ocksa det är skönt att förbereda allt innan jag börjar. Ut med allt ur kylskapet osv. och sen skala, hacka och tärna... se till att creme fraichen och gräddpaketen är öppnade osv.

    Har även börjat köpa fond och sambal oelek mm., men jag blir sa *irriterad* pa att jag bara behöver att par matskedar och sen star det i kylskapet och nästa gang jag behöver det, sa vet jag inte om jag kan använda det längre, slänger alltsa det jag har och köper nytt :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det blir lika gott utan korven, faktiskt. För mer hetta i stället för från korven kan man fräsa med lite torkade chili flakes.

      Håller med dig om alla slattar som samlas i kylskåpet men jag har fått tipset att frysa in så att det håller sig längre. T.ex. i iskubsformarna. Tyvärr är jag lite dålig på det så det blir ändå till att slänga vartefter. Men det finns ju en lösning som sagt, att frysa in. Kräver sin disciplin men ändå :-)

      Radera
  2. Här kan man snacka "all-in":-) Härligt med alla dessa godsaker till pastan! Hm, men detta kräver väl nästan ett italienskt rödvin till eller hur? För matsmältningens skull om inte annat. ;-)

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra beskrivning, "All-in-pasta" :-) Sen bestämmer man själv vad "all" ska vara. Jag är benägen att hålla med dig om att rödvin skulle passa trots att jag föredrar bärnstensfärgad dryck för egen del. Men öl till detta skulle bli alltför mastigt tror jag...

      Radera
  3. Ser jättegott ut! Oh, champinjoner! Det var längesedan, det måste jag äta snart. Är ju så gott!
    Viljan i skogen?
    Du vet väl att viljan kan försätta berg.
    Det innre är det enda man har.
    Önskar er en härlig helg på landet och ser fram emot många fina foton!
    Cheers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en riktig hit och riktigt stora bitar av champinjonerna är så mycket bättre än skivade - mer att tugga på!

      Får se om viljan kan utplåna faktum när det gäller temperatur och molnförekomst, om inte annat får man väl ta till det dammiga uttrycket "Det finns inga dåliga väder..."

      Tack och detsamma - fast i landet Kålltorp då!

      Radera
  4. Slurp. Hej Lotta! Allt väl med dig? Jag har väl mått sisådär och tog mig en paus igen från alles. Vad hände nu då med våren? Nu ska vi banne mig få en lång skön sommar om nu naturen ska krångla så här under våren. Någon måtta får det väl ändå vara.
    Ha en skön helg på landet! Kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det knallar på med uppåt och nedåt, som livet gör. Bra att du pausar när det behövs. Det finns inga måsten annat än det man verkligen själv vill göra och mår bra av.

      Läste nå'nstans att vi har typ tre årstider samtidigt nu; vinter, vår och sommar. Och bra knasigt är det. Idag skulle det kunna vara skönt och fint, i alla fall i Sörmland, om det inte blåste så förbenat. Men det får vi förhoppningsvis igen med en ljuvlig sommar!

      Skönt att höra av dig igen - fortsätt ta hand om dig!

      Kram!

      Radera
  5. Ibland kan man ju tycka att pasta och sås är lite vardagligt, men där har var ju rena rama festmåltiden! Kan tänka att chorizon gjorde sitt, är väldigt förtjust i köttiga och smakrika korvar. Hoppas ni får det fint på landet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, pasta är mycket vardagsmat men det blir verkligen vad man petar i den där såsen. Jag har börjat gilla "finkorvar" mer och mer. Perfekta som smaksättare!

      Fin helg till dig också!

      Radera
  6. Oj vilken sås. Nu snackar vi riktig pastasås. Jag gillar inte pasta med en för slät sås, jag vill ha mycket till när jag äter pasta.
    Tomatpesto använde jag när jag gjorde dina auberginerullar. Som jag btw lagat igen... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte ens kan kalla det sås utan mer som en pastagryta kanske? Aha, då har vi tricket för att få igång dig då, stort och mycket :-)

      Tomatpesto är verkligen gott. Kanske jag ska göra som du då, och använda det till auberginerullarna som jag blev sugen på nu!

      Radera