torsdag 28 juli 2011

Varianter på pesto

Jag tycker det är roligt att se och pröva alla möjliga sorters pesto! Från början handlade pesto bara om den gröna med basilika, olivolja, pinjenötter, parmesan och vitlök. Se'n kom röd tomatpesto. Gott så men nu finns det så mycket mer som kallas pesto och det handlar ju om tillagningssättet. Pesto betyder stött eller krossat, men att mixa pesto brukar vara det vanliga. Ingredienserna kan varieras så att man får helt olika smaker. Man behöver inte ens använda vitlök och det uppskattas av Mannen i familjen :-)

Jag har hunnit prova på en del olika varianter, både egenlagade och färdiga på burk - med lite blandade resultat...

Pesto Swedish style som jag kallar det är den mest lyckade pesto
jag har ätit. Sååå gott att blanda med kokt pasta... Det svenska
från flagad mandel, prästost och solrosolja - det italienska från
basilikan.

Pesto med chili använde jag i en kyckling- och grönsaksgryta
med lyckat resultat.

Jag har testat att göra egen dillpesto. Tror att den skulle kunna
passa till färskpotatis och som tillbehör till kräftorna t.ex.

 














Senast jag använde traditionell grön pesto var i fyllda
auberginerullar med köttfärs och mozzarella. Jättegott!
















Näst på tur står att testa ajvarpesto. Pesto med den färdiga produkten ajvar relish som är så god. Undrar bara hur man ska använda den? Ska man bara blanda den med pasta för att ge smak och servera till en köttbit?

Till två personer behöver man 0,75 dl ajvar relish (mild), 2 msk flagad mandel och 2 msk riven parmesanost som mixas ihop. Jag tycker att det låter som att det kan smaka riktigt gott! Det här blir en ungersk/svensk version.

Jag får fundera vidare på hur man bäst använder ajvarpesto... Ge gärna förslag om du har några idéer eller rentav redan har testat?

Har du tips på andra sorters pesto?



PS
Hur buggigt är inte blogger när man försöker variera placeringen av bilder?
Ibland lever publiceringsverktyget sitt eget lilla liv. Gaaaaaaaaaaaaaaah!!!!


2 kommentarer:

  1. Saltå Kvarn har en ljuvlig pesto med paprika, oliv, kapris och lök. Jättegott som tillbehör till allt möjligt men förstås kanon att klicka på en pastarätt. Och på en bit rostat bröd. Ska testa ditt recept med pesto med mandel, solrosolja och prästost. Låter gott!

    SvaraRadera
  2. Den har jag inte sett! Tack för tipset, Mia.

    SvaraRadera